Menovky

piatok 18. apríla 2014

Jarný lov s peletkami



Po niekoľkých januárových a februárových vychádzkach k vode, kedy som si na Labe niekoľkokrát pekne zachytal s feedrom pleskáče a jalce, som si naplánoval na začiatok apríla zmenu miesta a vydal sa po prúde, pod mesto. Tieto málo navštevované, autom skoro nedostupné miesta pre mňa lákadlom, hlavne pre pokoj, pohodu a nikým nerušený sa môžem venovať rybačke.

Pri spomenutých vychádzkach, kedy teplota vody bola okolo 4°C a cez deň okolo 10°C, som používal sypkú, veľmi jemnú vnadiaca zmes určenú na plotice. Krmivo D1 čierna plotica a trochu epicejnu pre lepšiu arómu a aby som mal zmes viac lepivú. Navlhčenú zmes som pri vode zmiešal 1:1 s hlinou. Nič zložitého. Pre jednu vychádzku pridávam asi 1dcl. malých peletiek a k tomu vlhká hlina z krtincov. 
  

S jemnou špičkou na feeder, 20gr kŕmitkom a za pomoci klipu na navijaku sa bez problému dala nakŕmiť lajna asi 20m vzdialená od brehu, kde som predpokladal, že ryby budú. Po hrubom zakŕmení piatimi krmítkami som pripol asi 80cm dlhý 0,14 mm hrubý náväzec s 16-stkou háčikom, na ktorý som navliekal kúsok pečiva a jednu pinku. Ak ryby mali záujem, bol prvý záber do pol hodiny. Mimo jednej vychádzky zo siedmich, som zakaždým chytil najmenej 15 rýb. A hoci kŕmenie bolo určené na plotice, ploticu som nechytil žiadnu. Najväčší jalec mohol mať tak 1,5kg a pleskáče okolo kila. Potom sa voda výrazne vyčistila, že bolo vidieť na 1m pod hladinu a ryby prestali brať. Aj tak som bol nadovšetko spokojný, pretože som za toľko vychádzok nespotreboval ani jedno vrecúško krmiva.
Na už spomínanú vychádzku pod mesto som na odporúčanie mal zakúpené peletky Mivardi pre chladnú vodu s príchuťou Višňa vo veľkosť 4mm. Tieto vhodné predovšetkým pre udržanie rýb na kŕmnom mieste, ale ja som ich chcel vyskúšať aj ako nástrahu. Nie že by som si doma nenamiešal niečo iné, ale peletkám a peletám vôbec som vždy veril a málo kedy ma sklamali. Samozrejme pelety používam neskôr (v lete), na mäsovej báze a hlavne väčšie. Pre túto vychádzku som ale chcel mať niečo nové. Aspoň pre mňa. Najmenšie peletové gumičky a ďalšie tri veľkosti vozím stále so sebou, tak ako rôzne háčiky a ďalšiu bižu, vrátane náväzcov, pretože kto vie, čo sa bude pri vode hodiť. Hlavne malý vreckový foťáčik a ide sa.


Ráno som sa ponáhľal, aby som bol pri vode čo najskôr. Zastihol som aj východ slnka zahalený hmlou. Voda je ešte studená, ale nie už tak čistá. Zase vsádzam na hlinu a do nej pridávam peletky. Všade prítomnú hlinu naberám do vedierka, zbavujem kamienkov a nečistôt. Tú som zľahka zvlhčil aby z toho išiel urobiť tzv. bobok. Na hladine som si zvolil tieň stromu vzdialený necelých 25m od brehu a 5 bobkov s peletami som tam poslal. Pekne to špliechalo a aj zakalilo vodu. Aj keď by sa toho mnohí zľakli, ja som bol spokojný, ako to pekne zafarbilo pruh rieky do červena a že som tie bobky posadil tak nejako na jedno miesto. Rýchlo som si umyl ruky a prútom trafil farebnú čiaru na vode. Záťaž spadla na dno, ešte som zaklipoval vlasec. Zostavu som nijako neriešil, kmeň 0,22mm, ani nie nový náväzcový Terminal Evo 0,165 a háčik, ktorý mi padol v krabičke do oka. Navliekol som gumičku na háčik, vybral väčšiu peletku a šup s tým do vody. Asi po 30 min som začal premýšľať, kde je chyba, pretože sa nič, hlavne špička feedra, ani nepohlo. Vytiahol som zostavu a zistil, že sa peletka skoro celá rozpadla. Takže sa teda pekne rozpúšťajú a po pol hodine po nich nemusí zostať nič. Nastražujem novú, nahadzujem, napínam, ohýbam špičku, však to poznáte a zasa čakám. Kto vie, či tie peletky vôbec rybu osloví, alebo tu ryba ani nie je. Za tých asi trištvrte hodiny sa neurobil nikde žiadny kruh od ryby. Alebo sedem ráno je na nich ešte skoro? 


 Len kačičky vlnili inak pokojnú hladinu. Hovoril som si, že im dám hodinku, a keď tak budem nastražovať priamo na ramienko. Potom prišiel "drbanec" a hneď ďalší, čo už ma vyprovokovalo a prvý zásek bol tu.
Pleskáč malý odštartoval nasledujúcu 3-hodinovku, na ktorú sa nezabúda. Ďalší jemu podobný, medzi tým občas pleskáč tak do 45 cm. Asi po 20 min od prvej ryby som prikŕmil dvomi hlinenými bobkami obalenými navyše peletami, a aj keď to pekne čľuplo, rybám to nevadilo. Nevadilo to ani neskôr, keď som po plynulom ohnutí špičky zacítil ťažší odpor asi od kapríka, čo sa po chvíli ukázalo ako odhad správny. A nebol sám. Interval kŕmenia a množstvo som nemenil. Pleskáče, kapry do 50 cm. Len jeden uletený 58cm. Krásny, nízky, zlatý, skrátka riečny. Potom som si uvedomil, že ani tým kapríkom nevadí hlučné prihadzovanie a tak si systém nabudúce pripravím s feederovým kŕmitkom a tak mi odpadne hádzanie gúľ s rukou. Mením silónový náväzec za šnúrku s väčším háčikom a s dvomi peletami. Aj na to som chytil šupináča, ale tým som sa len vyhol pleskáčom. Avšak zábery bez záseku neprestávali a tak som všetko vrátil. Na čo sú mi zábery bez efektu. Za tie tri hodinky som chytil 6 šupináčov, ani jedného lysca. Čo všetko ostatné som ešte chytil, to som nepočítal a asi by som tam sedel do popoludnia, keby som nemal iné povinnosti. Iné ryby, ako tieto dva druhy som nechytil. Určite tu sú jalce, podustvy aj plotice, ale dnes ma ignorovali. Celkovo som spotreboval asi tretinu vrecúška peliet. Príchuť Višňa im, a hlavne kaprom, chutila. Takže za tých 1,5eura to určite stálo. Voda sa len tak neprehreje a tak budem mať možnosť všetko zopakovať do konca apríla ešte niekoľkokrát.


Prežil som veľmi pekné dopoludnie pri vode a nebol som sám. U nás, teraz premnožené, nutrie možno stretnúť na celom toku Labe. Všade prítomné kačky častým spoločníkom rybárov.

Milan Grešo





Žiadne komentáre:

Zverejnenie komentára