Menovky

streda 11. decembra 2013

Spomienky na september na jazere Vrbenský

Po dvojmesačnej pauze, sa opäť s mojím dlhoročným kamarátom a parťákom Pavlom, začíname opäť duševne pripravovať na ďalšiu našu jesennú výpravu za krásnymi rybami na naše obľúbené jazero Vrbenský, ktoré sme už v júni tohto roku navštívili. 22. 9. 2013 sa v 06:00 hodín prebúdzam do hmlistého a sychravého rána...

Klasický nádherný prvý jesenný deň. Hodím do seba niečo malého pod zub a hurá za Pavlom.
Pavel už na mňa netrpezlivo čaká. Auto sme si naložili ako zvyčajne deň vopred. Úloha to nebola jednoduchá, pretože nám do rodiny pribudol jeden väčší prírastok, na ktorý sa viažu ešte dva menšie. Už tak sme vždy mali auto úplne plné na prasknutie. Nedalo sa nič robiť, museli sme to nejako riešiť. Hoci neradi, nechali sme doma sud s varenou kukuricou a veľa iných vecí sme upratali do truhly v aute. V truhle bolo určite väčšie množstvo váhy, ako povoľujú smernica. Po dlhom prehadzovaní a skladaní, sa nám podarilo auto pekne naukladať.

Konečne sadáme do auta a vyrážame v ústrety ďalšiemu rybárskemu zážitku. Cesta prebieha bez komplikácií veľmi rýchlo a v pokoji. Preberáme cestou taktiku rybolovu. Ešte sa zastavujeme v meste, aby sme nakúpili potraviny a pitie na štvordňovú výpravu. Nie je toho práve málo a ako tradične sme to zase prehnali. Musím si celý nákup dať na seba, pretože inde nie je už ani štrbina miesta. Z Mosta už je to len kúsok a po chvíľke stojíme pri brehu nádherného jazera, kde sa v členitom dne ukrýva veľa potopených kríkov a stromov, v ktorých sa skrývajú a plávajú krásne trofejné ryby. Keď sme tu boli v lete, tak všetky móla po jarných dažďoch boli pod vodou. Teraz to vyzerá, že situácia na miestach bude o trošičku lepšia, pretože sa nám zdá, že voda v jazere trošku, ale nie úplne opadla.

Ideme sa privítať so správcom jazera. Dnes je tu pán Gašpar, ešte tu je správcom pán Richtr. Striedajú sa po dvoch dňoch. Obidva sú veľmi milí a láskaví a snažia sa vám vo všetkom vyhovieť, aby ste sa tu cítili čo najlepšie. Pán Gašpar nás informuje o stave vody v jazere a potvrdzuje nám, že voda trošičku opadla a že mólo na našom mieste nie je pod vodou. Tiež nás informuje, že ryby nie sú moc aktívne. To nás moc nepotešilo, ale to k rybačke skrátka patrí a je len na nás, ako sa s tým pobijeme a zrovnáme. Od pána správcu si požičiavame pramicu na prevezenie vecí a na štyri dni sa lúčime a ideme vykladať veci z auta a nakladať na loď.

Keď máme kŕmenie a potraviny v lodi, prichádza rad na náš nový prírastok do rodiny. Tým prírastkom je čln M - BOAT 295 P - pevná podlaha a elektromotor PULSAR 54 lb. Moc sa tešíme a sme tiež moc zvedaví, ako tento nový nafukovací čln od Mivardi s elektromotorom obstojí v náročných podmienkach jazera, v ktorom sa skrýva plno potopených špicatých stromov a kríkov. Čln sa nám darí celkom rýchlo nafúknuť a ustrojiť veslami a pevnou podlahou. Prichádza na rad jeho prvý krst vodou. Čln je prvýkrát na vode. Prvý dojem máme z člna naozaj výborný. Uvidíme ako bude ďalej.
Pomaly sa presúvame loďou na naše miesto na jazere. Pri mieste zisťujeme, že móla naozaj nie sú pod vodou, ale zato pred mólom je jazero vyliate do brehov, takže nie je možné postaviť bivaky priamo pri vode. Začíname vykladať potraviny, rybárske veci potrebné pre pobyt v prírode z lode a začíname stavať bivaky, aby sme si najprv vytvorili príjemné prostredie. Až, keď máme všetko postavené, dávame sa na rozkladanie stojanov, vidličiek a prútov. Pavel uprednostňuje radšej stojan, ja mám radšej klasické vidličky.

Prichádza na rad nájsť miesta pre prvý zákrm. Nie je to tak ťažké, stačí si vybrať nejaký pahýľ stromu trčiaci von z vody. Vytŕčajúce pahýle stromov sú od brehu po mojej pravej strane cez celé jazero až k ostrovu priamo pred nami. Vyberám si prvý pahýľ od brehu vzdialený asi tak 8 metrov v trojmetrovej hĺbke. Druhé miesto vyberám pri poslednom konári pri ostrove v štvormetrovej hĺbke. Obe miesta sa snažím vyčistiť domácou kotvičkou. Miesta sú silne prepletené spleťou vlascov a šnúr. Pavol si vybral pre zákrm peň trčiaci kúsok od ostrova priamo pred ním v dvojmetrovej hĺbke. Druhé miesto si našiel pred nami na dohod v štvormetrovej hĺbke a označil miesto tyčovkou. Už nezostáva nič iné ako zakŕmiť.

Pre túto rybársku výpravu sme opäť zvolili hotové boiliesRapid Champion - Oliheň, Rapid vnadiace boilies mix a pelety Rapid - Oliheň 4 mm, ktoré nám priniesli na tomto revíri v lete zopár pekných veľkých rýb. Ďalej sme so sebou priviezli 50kg repky. Miesto označené tyčovkou zakrmujeme plošne v kruhu s priemerom 10m 5kg repky, 2kg hotového boilies Rapid Champion - Oliheň, 2kg Rapid vnadiace boilies mix. Toto miesto sme takto kŕmili vždy ráno a večer rovnakým množstvom. Ďalšie miesta pri konároch a pni kŕmime len dvoma plnými lopatkami hotového boilies Rapid Champion - Oliheň + Rapid vnadiace boilies mix, v pomere 1:1 ku každému miestu. Tieto miesta takto kŕmime po každom zábere, po každej chytenej rybe.

Všetko máme perfektne pripravené, zakŕmené a dávame sa do prípravy montáží. Pavel na všetky tri prúty dáva hotové boilies Rapid Champion - Oliheň. Jeden prút zaváža ku kmeňu, druhý dvadsať metrov od pňa na ľavú stranu, toto miesto prekrmuje len hrsťou hotového boilies  Oliheň. Tretí prút nahadzuje k tyčovke, montáž má doplnenú pančuškou, ktorá je naplnená peletami Rapid - Oliheň 4mm a celé je to namočené v dipe Rapid - Oliheň. Ja na dva prúty, ktoré veziem ku koreňom, nastražujem hotové boilies Rapid Champion - Oliheň a na prút, ktorý nahadzujem k tyčovke, dávam peletu 16 mm - príchute kaprí guláš. Všetko mám doplnené niekoľkými peletami kaprí guláš, navlečenými na PVA páske .

Je 16:00 hodín a my máme všetko na svojich miestach, sadáme do kresielok, otvárame si pivko a začíname nasávať atmosféru revíru. Preberáme minulé výpravy a plánujeme nové. Počúvame špliechajúce ryby a spievajúcich vtákov. Do večera zdolávame dva kapre do 80cm. Dnes sa už nič nedeje, signalizátory mlčia. Sme po dnešku z toho pripravovania unavení a vyčerpaní a preto sa ideme natiahnuť.

Čoskoro nás budí Pavlov signalizátor. Chvíľku sa preťahujeme v bivaku, kto vybehne prvý. Nakoniec sa to darí Pavlovi a ten čoskoro po zábere úspešne prisekává rybu. Nie je potreba vychádzať na vodu. Pavlovi sa veľmi dobre darí rybu priťahovať k brehu. Až pri brehu, ryba ukazuje čo je v nej za silu. Už vidíme, že je to krásny kapor. Po niekoľkých výpadoch sa nám darí dostať kapra do veľkého podberáku. S kaprom sa Pavol krátko fotí a po chvíľke púšťa kapra späť do jazera. Kapor vážil 13kg a zabral na hotové boilies RapidChampion - Oliheň od pňa.
Začína sa dvíhať veľký vietor a na jazere sa robia pekné vlny. Pavol má problém so zavezením montáže. Vlny a vietor ho ženú rýchlo preč od pňa, ale nakoniec sa mu vďaka skvelému člnu darí nadísť nad peň a montáž položiť na svoje miesto.

Celý deň hrozne fúka a vyzerá to, že sa vietor ešte zväčšuje. Okrem troch menších kaprov do 80cm, jedného pleskáča a dvoch nepremenených záberov sa do večera nič nedeje. Sme trošičku otrávení z toho počasia, ale nedá sa nič robiť, taká je proste príroda a my sa s tým musíme popasovať. Sme za celý deň dosť ošľahaní vetrom, a preto si ideme ľahnúť do bivaku. Ešte než sa nám podarí zaspať, premýšľame a vymýšľame, čo zajtra zmeníme, aby sme chytili nejakého miestneho velikána.
Nad ránom sa začne ozývať môj signalizátor. Záber prichádza od pahýľa pri ostrove. Je to veľmi pomalá, plynulá jazda. Prisekávam a cítim, že zásek sedí. Ryba hneď od začiatku dáva vedieť, že sa len tak nemieni vzdať. Snaží sa zájsť do spleti rákosia pri ostrove. Prstom pridržujem cievku a snažím sa rybu obrátiť. Darí sa mi. Nechcem nič riskovať a vyrážam rybe v ústrety. Vlny a vietor mi dosť komplikujú zdolávanie. Našťastie ryba vyráža na voľné priestranstvo a po chvíľke sa mi darí rybu unaviť. Priťahujem ju pomaly na hladinu. Už vidím krásneho dlhého šupíka, ktorý v sebe naraz nachádza ešte zvyšok sily a mohutným mávnutím plutvy si berie pár metrov šokového vlasca a mizne v hĺbke jazera. To bol posledný silný výpad tohto 97 cm a 15 kg vážiaceho torpéda, ktoré bez ujmy na kráse a zdraví opäť brázdi vody tohto jazera. Kapor sa nechal zlákať na vynikajúce hotové boilies Rapid Champion - Oliheň. Vietor pomaly slabne a ustáva a ja bez problému znova závažam návnadu ku konáru pri ostrove a dokrmujem.

Ráno vstávame a ideme zistiť, čo nočný víchor napáchal za škody. Prístrešky nápor vetra vydržali, ale Pavlov dáždnik nevydržal. Pri dáždniku sa odtrhli laná a vietor ho odniesol 20m do lesa. Našťastie sa dáždnik zasekol medzi stromami a neodtrhol úplne. Víchor je skrátka náš najväčší problém. Po nočnom vetre sa snažíme dať všetko do pôvodného stavu.
Dopoludnia Pavel stráca vo prekážke jednu peknú rybu. Podľa ťahu a bojovnosti sme usudzovali, že sa jednalo o veľmi slušnú rybu. Ja vyťahujem dva menšie kapry, ktoré púšťam priamo v jazere.
Popoludnie si krátime grilovaním mäsa a popíjaním pivka. Vymýšľame s Pavlom, čo by sme mohli ešte skúsiť na miestnej kapry. Dohovárame sa, že navečer skúsime pri tyčovke rozhádzať pár gulí Method mixu Rapid -sladký mix, preliaty melasou pre zatraktívnenie miesta. Z premýšľania nás ruší Pavlov signalizátor. Záber prichádza od tyčovky na hotovky Oliheň, doplnené pančuškou. Po záseku ryba nekladie vôbec žiadny odpor a mieri si to rovno na nás k brehu. Je nám na 90 % jasné, že by to mohol byť pravdepodobne amur. Pri brehu sa naša domnienka potvrdzuje. Amur ako zacítil breh, tak sa začal veľmi snažiť. Vyprodukoval behom chvíľky pár silných výpadov, ale čoskoro sa unavil a to už bol pre Pavla ľahká úloha dostať amura do veľkej sieťky podberáku. Amura vážime v precízne prepracovanej veľkej vážiace sieťke Executive zo silného nepremokavého materiálu na stenách a dobre priepustnej sieťoviny nesiakavých vlákien na dne. Váha nám ukazuje po odpočítaní sieťky 12kg. Amura po fotení rýchlo púšťame späť do jazera. Je vidieť, že amurom nechutia len sladké a silne nadipované nástrahy, ale nepohrdnú ani vynikajúcou olihňou.

Do večera zdolávam jedného menšieho kapra a jeden sa mi vypína pri brehu. Pavel zdoláva tiež jedného kapra do 80cm. Zakrmujeme pri tyčovke a prihadzujem gule Method mixu Rapid - sladký mix, opäť preliate melasou. Cez noc sme mali päť záberov, z toho sa nám podarilo zdolať dva menšie kapry, dve ryby zašli do prekážok a tie strácame a jedna ryba sa nám vypína po krátkom súboji. Nad ránom zábery ustali a my si konečne ideme ľahnúť a trošičku sa prespať.
Druhý deň vstávame do slnečného pekného počasia. Pripravujeme si rannú kávičku a vychutnávame si krásny východ slnka . Opäť pripravujem pár gulí Method mixu Rapid a dokrmujem miesta. Prevážame a prehadzujeme nástrahy. Pavol má po 10 minútach po zavezenia razantnú jazdu od tyčovky. Je vidieť, že gule Method mixu fungujú dokonale a lákajú húfy rýb. Ryba sa Pavlovi dostáva do prekážok a Pavol musí s člnom za ňou. Darí sa mu rybu vyslobodiť a úspešne ju zdoláva. Je to kaprík okolo 75cm a tak ho Pavel púšťa z člna a rovno si dáva novú nástrahu.

Okolo poludnia ma upútava môj signalizátor krátkymi prerušovanými tónmi. Čakám, čo sa bude diať, ešte nechcem sekať. Myslím si, že sa o nástrahu pokúša nejaký pleskáčik alebo veľká červenica. Zrazu sa celý prút zaklopí vo vidličkách a rozoznie sa plynulý tón. Priskakujem a prisekávam. Po záseku sa z vody vymršťuje do vzduchu veľké telo mohutnej šťuky. Len s Pavlom dúfame, že to šťuka neprehryzie. Nestalo sa a šťuku sa nám darí dostať do podberáku. Je to veľká krásna 98cm meriaca šťuka. Pár fotiek a rýchlo s ňou do vody. Nástrahu zrejme zobala nejaká biela ryba a šťuka pri útoku na ňu zrejme trafila aj moju guľu boilies.

Blíži sa náš posledný večer a na nás idú smutné myšlienky a chmáry. Do rána zdolávame ešte dva menšie kapry, ktoré hneď púšťame a jedného pekného kapra ktorý mal 86 cm 11 kg. Po káve začíname baliť naše bivaky, dáždniky a iné veci. Veľa vecí ubudlo a nie je už toho toľko, ako keď sme prichádzali. Sťahujeme montáže a balíme stojany a vidličky. Pár vecí nakladáme do člna a prevážame na druhú stranu k autu. Od správcu si požičiavame pramicu, aby sme naložili a previezli zvyšok vecí. Všetko máme naložené a ideme prehodiť pár slov so správcom. Ten nás informuje, že včera sa na jazere chytil kapor vážiaci 22kg. Lúčime sa a vyrážame k domovu.

Za štyri noci sa nám podarilo chytiť veľa kaprov do 80cm, tri kapry od 11kg do 15kg, jedného amura, jednu šťuku a jedného pleskáča. Niekoľko rýb sme stratili v prekážkach.