Menovky

utorok 5. januára 2016

Mrazivá Sáva!

Ahojte, nový rok štartujeme na plný plyn ako sa patrí! Už 1.1.2016 o 22:00 sadáme do auta smerom na juh Európy prebádať krásy fascinujúcej balkánskej rieky Sáva. 947km dlhý veľtok dáva všetky predpoklady pre výskyt krásnych rýb. Opúšťame Slovensko s miernym popraškom snehu a teplotami okolo nula stupňov.
Tesne nad ránom prichádzame na miesto. Majestátna rieka nás víta krásnou panorámou. Celí netrpezliví sa vítame s majiteľom kempu a hneď zisťujeme všetky aktuálne informácie. Ideme si na chvíľku oddýchnuť a pospať po dlhej ceste, ale po niekoľkých hodinách už vyrážame na vodu.

Počasie je priam ideálne, teplota tesne nad nulou, bezvetrie, čo viac si na január priať. Náš ostrieľaný kapitán Majo štartuje na svoje osvedčené miesta. V každom z nás sa skrýva veľká netrpezlivosť a zároveň očakávania, čo nás čaká. Konečne vyhadzujeme kotvu a začíname bičovať vodu našimi prívlačovkami. Asi po hodine prichádza prvý záber, Miro vyťahuje prvú balkánsku šťuku, ktorá nám vlieva nové sily. Onedlho dostávam aj ja malý ťuk do prútu, počkám asi sekundu a druhý, v tom zásek! Je tam! Aj mne sa darí zdolať zubatú krásavicu cca 65cm. Mirovi sa však darí najviac a po chvíli zdoláva už tretiu a zároveň najväčšiu šťuku cca 80cm. Deň končíme s bilanciou štyri šťuky a jeden zubáč.

Druhý deň sa prebúdzame do úplne inej krajiny! Kde sme to? Neveriacky pozeráme cez okno. Všetko je posypané asi 30cm vrstvou snehu. Veď sme neprišli lyžovať! Teplota klesla pod úroveň mrazu. Prichádzame k člnom a s ťažkosťami si hľadáme pod vrstvou snehu svoje nástrahy, ktoré sme si tam včera ponechali. Nevadí. Podmienky sú ťažké, ale my sa nevzdávame. Všetko upratané, sneh odhrnutý, môžeme vyraziť.

Počasie nám však komplikuje rybačku ako len môže. Mrazivé mínus tri stupne sa nám dostávajú pod kožu, spôsobujú permanentné namŕzanie očiek a z prívlačovej šnúry sa v sekunde stáva lietajúce lano. I napriek tomu však sem tam zábery prichádzajú. Miro pokračuje vo svojej úspešnej vlne zo včera a prvú rybu hneď zdoláva ďalšiu šťuku. Štartuje sa aj Majo a v priebehu niekoľkých minút vyťahuje dvoch pekných zubáčov. Meníme nástrahy, rozmŕzame náradie, zohrievame sa teplým čajom. Takto pokračujeme až takmer do súmraku kedy s bilanciou štyroch zubáčov a jednou šťukou zdvíhame kotvu a vyrážame do kempu.

Tretí deň nám vyráža dych už nadobro. Ráno neveriacky pozeráme na teplomer. -11 stupňov!!! K tomu pomerne silný vietor a ďalší poprašok snehu. Optimisticky sa rozhodujeme, že ideme aspoň vyskúšať či je možné nahadzovanie.

Počasie je však mocnejšie. Nedá sa to! I keď neradi, ale musíme sa vzdať. Šnúra je v momente tuhá, očka sú po niekoľkých metroch obalené niekoľko centimetrovou vrstvou ľadu, nástrahu nie len že necítime, ale nedokáže ani vyklesať na dno. Predpoveď na nasledujúce dni nie je o nič prívetivejšia a tak so smútkom, ale rozhodujeme sa odísť predčasne smer Slovensko. Neľutujem však ani minútu pobytu. Rok 2016 štartujem poriadnym extrémom, aký som už dávno nezažil! Dúfam, že sa sem čoskoro vrátime (až sneh poľaví) a preskúmame divokú Sávu vo väčšej miere.

Všetkým vám prajem krásny rok 2016 plný pekných úlovkov a nezabudnuteľných okamihov pri vode!